Den nye Nornen klasse kontrakten kompletterer vårt vedlikehold for Sjøforsvaret og viser at vi igjen høster tillit fra vårt tidligere arbeid med ytre Kystvakt som teller syv fartøy. Arbeidsomfanget vil variere fra år til år i forhold til status på fartøyene, men med rammeavtalene for Indre og Ytre Kystvakt og vedlikeholdet av Nansen klassens fire fregatter har vi halvparten av vedlikeholdet for Sjøforsvarsflåten, sier Øystein Matre, adm. direktør i Westcon Yards.
INTERVJUET
Westcon – Westcon Yards AS har fire verfts anlegg langs norske kysten, lokalisert i Ølen, Karmsund, Florø og Nesna. Verftene disponerer 5 dokker (+ 1 under utbygging i Florø) hvorav den største er på 200x40m og er overbygd i tillegg til riggkaier med 21 meter dybde. Westcon Yards har store fabrikasjonsfasiliteter i Florø og på Helgelandskysten. Selskapet leverer tjenester til den maritime sektor inkludert offshore markedet og har skipsbygging, skips- og riggreparasjoner som spesialområder. Westcon Yards er verfts armen i Westcon Group. Westcon Yards omsetter for om lag 1,9 milliarder kroner. www.westcon.no
Intervju med adm. direktør Øystein Matre i Westcon Yards
Westcon Yards er en av de største verftsgrupperingene i Norge med syv dokker langs norskekysten og har nylig styrket samarbeidet om Sjøforsvarsflåten med vedlikehold for den Indre Kystvakt, Nornen klassen, med fem fartøy. Hva er omfanget for Sjøforsvaret?
Den nye Nornen klasse kontrakten kompletterer vårt vedlikehold for Sjøforsvaret og viser at vi igjen høster tillit fra vårt tidligere arbeid med Ytre Kystvakt som teller syv fartøy. Arbeidsomfanget vil variere fra år til år i forhold til status på fartøyene, men med rammeavtalene for Indre og Ytre Kystvakt og vedlikeholdet av Nansen klassens fire fregatter har vi halvparten av vedlikeholdet for Sjøforsvarsflåten.
Vedlikeholdsarbeidet vårt for Kystvakten omfatter i hovedsak klassing som er dokking og gjennomgang av maskin, ventiler, rør, innredning og annet utstyr for å sikre at skipene holder den standard de skal. Kystvakten er Sjøforsvarets fremste verktøy for å løse maritime oppdrag og oppgaver i fredstid. Deres operasjonsområde strekker seg fra Norges yttergrense til havs og helt inn i fjæresteinene. Som militær avdeling skal Kystvakten ivareta Norges suverenitet. Kystvakten utfører også en rekke oppgaver for andre etater innen både fiskerioppsyn, miljøoppsyn, søk- og redning, anløpskontroll og slepeberedskap.
Westcon er del av alliansen med KONGSBEERG som fikk rammeavtalen med Forsvarsmateriell for å vedlikeholde og forlenge levetiden til Nansen-klasse fregatter. Kontrakten har en totalverdi opp til 17 milliarder kroner for tjenester levert ut levetiden – antatt frem til 2040.
KONGSBERG er hovedleverandør med totalansvar for å gjennomføre forvaltning og skipsteknisk vedlikehold, modifikasjoner, og mulig levetidsforlengelse av Nansen-klasse fregatter. KONGSBERG vil koordinere og kontrahere aktiviteter med partnerne gjennom integrert og langsiktig samarbeid med Forsvaret. Selskapet har dannet en konstellasjon bestående av verftene Westcon Yards og Coast Center Base (CCB), samt WilNor Governmental Services (WGS) og Wilhelmsen Ship Management (WSM). KONGSBERG har også en samarbeidsavtale med Navantia som sikrer støttetjenester fra verftet som bygget skipene. Vi har samlet fått ansvar for vedlikeholdet av 16 av de 17 største overflate fartøyene. Sjøforsvaret har vist oss stor tillit.
Westcon sin rolle blir å utføre dokking og skipsteknisk vedlikehold og -ombygginger i Florø. Med perspektiv frem til 2040 har vi sikret en solid aktivitetsbasis for våre ansatte, og kan utvikle verftet og våre leverandører i regionen i et langsiktig perspektiv.
Den omfattende aktiviteten mot Sjøforsvaret ivaretar sikkerhetssystemer, sikkerhet på anlegget og sikkerhetsklarering av personell. Dette gjør oss kjent med Sjøforsvaret og hvordan de tenker, også sett i forhold til fremtidige nybygg. Sjøforsvaret har 28 fartøy i sitt fremtidige utbyggingsprogram. Med vår skipsbyggingskompetanse og med det vedlikeholdsprogrammet vi utfører og har utført over mange år for sjøforsvarets fartøyer, bør Westcon Yards være skodd for sjøforsvarets fremtidige standardiserte nybygg.
GRØNNE LØSNINGER
Westcon Yards har iverksatt grønne løsninger for å redusere miljøpåvirkningen og fremme bærekraft. Vi har et engasjement for å bidra til det grønne skiftet i maritim industri og noen av de viktigste tiltakene er:
- Landstrømanlegg der skip kan koble seg til strøm når de ligger til kai, noe som reduserer bruken av generatorer om bord. Dette fører til lavere utslipp av klimagasser som CO₂ og NOₓ, samt redusert støy og bedre luftkvalitet.
- Batteriløsninger som reduserer drivstofforbruket og utslipp. Disse systemene gir også raskere dynamisk respons og økt redundans.
- Hydrogenbaserte løsninger for skip, som gir nullutslipp under drift. Dette inkluderer blant annet bygging av hydrogenferger som MF Hydra.
- Implementering av avanserte automasjonssystemer og energieffektiviseringstiltak for å optimalisere driften og redusere energiforbruket.
- Oppsamling og rensing av all spylevann fra verftene og dokkene for unngå uønsket utslipp til sjø.
MF Hydra ble verdens første hydrogendrevne ferge. Vi har de siste årene bygget om en rekke ferger med hybridløsninger fra Norled, Fjord 1 og Bastø-Fosen. Batteripakkene gir fartøyene en gunstigere dieseleffekt med jevnere forbruk og med bedre tilpasset turtall på motorene. Avhengig av operasjonsmodus vil det kunne spares inn typisk 15% diesel som gir bedre økonomi og samtidig et bedre miljøregnskap.
I dagens marked er det fortsatt elektrifiseringsprosjekter for nybygg eller ombygging av ferger under oppseiling.
På nybygg av fiskefartøy har vi installert hybrid kraft og fremdriftssystem støttet av batteripakker som sikrer bedre utnyttelse av energi og lagring av overskuddsenergi fra vinsjer og overskuddsvarme fra motorer. Fremdriftssystem og systemintegrasjonen muliggjør minimum 25 prosent reduksjon i drivstoff forbruk, per kilo produsert fiskeprodukt, sammenlignet med et tradisjonelt kraftsystem. I enkelte operasjoner kan dette øke til 40 prosent.
Vi er snart klar for levering av frysetråleren Ecofive, og i tillegg har vi to snurpere/trålere som skal leveres i løpet av året.
Skipsservice og dokkinger er stabilt marked, men med kortere horisonter. Vi har et kontinuerlig omløp med skipsoppdrag ved våre avdelinger i Ølen, Karmsund, Florø og Helgeland. Mange rederier verdsetter kort innseilingsdistanse, som er både tids- og utslippsbesparende. Derfor hevder norske verft seg godt, og blant disse er Westcon størst med fire verft langs norskekysten.
STRATEGIEN VIDERE
Strategien er å satse som vi gjør i dag med fokus på skipsbygging, skips- og riggvedlikehold, og med verftet i Florø som spydspiss mot subseamarkedet, og oppkjøpet av Agility viser at vi har tro på subseautbygging. Vi tror at investeringene i Nordsjøen vil dreie seg om å utnytte eksisterende reserver og nye funn som blir løst med subsealøsninger. Agility har spesialisert seg på produksjon av høy-kvalitets subsea-strukturer som manifolder, flowbases, integrerte templatestrukturer m.v. Det kompletterer produksjonen vi har i Florø og på Helgeland, men vi jobber også opp mot nye forretningsområder. Målsettingen er til enhver tid å være den mest foretrukne verftsgrupperingen i Nordsjøbassenget.
Profilannonser
Produkt- og tjeneste leverandører til fagområdet – klikk selskapenes logo for nettsider;


Foto: Weston Group/Media