Norske Skog Skogn skal lansere bokpapir under merkenavnet NOR Book, med planlagt produksjonsstart i andre kvartal 2026. Det investeres rundt 40 millioner kroner i papirmaskin 1 (PM1), som vil få kapasitet til å produsere over 140 000 tonn bokpapir årlig. Maskinen vil være fleksibel og kunne veksle mellom bokpapir og avispapir, noe som gir oss mulighet til å tilpasse oss markedssvingninger. Prosjektet er utviklet i samarbeid med ANDRITZ, og er en lavkapitalinvestering som gir høy avkastning og teknologisk smidighet. Vi ønsker å bli en topp tre-leverandør av bokpapir i Europa, og det krever at vi prioriterer nærmarkedet. Prosjektet vil ikke påvirke leveransene av avispapir til våre eksisterende kunder. Vi har topp ordrebøker og god markedsbalanse, sier fabrikksjef og adm. direktør Håvard Busklein ved Norske Skog Skogn.
INTERVJUET
Norske Skog Skogn er den største produsenten av avispapir i Norge med en årsproduksjon på over 500 000 tonn. Bedriften ble grunnlagt i 1962, og den første avispapir maskinen startet produksjon i 1966. Norske Skog Skogn er en av de største avispapirfabrikkene i Europa og leverer avispapir verden over. Fabrikken har sine egne havnefasiliteter og trafikkerer to ganger i uken til UK og Europa. Fabrikken er lokalisert i Skogn i Nord-Trøndelag og har 360 faste ansatte og 25 lærlinger Bedriften omsetter for vel 3,1 milliarder kroner årlig. www.norskeskog.com
Intervju med Håvard Busklein, fabrikksjef og adm.direktør i Norske Skog Skogn AS
Hva er bakgrunnen for satsingen på bokpapir?
Etter overgangen til 100 % tømmer i 2024 åpnet det seg muligheter også innenfor bokpapirmarkedet. Det gir oss mulighet til å produsere papir med høy lysstyrke, samtidig som vi oppnår bransjeledende lave CO₂-utslipp. Bokmarkedet har færre leverandører enn tidligere, men det er fortsatt et stabilt og delvis voksende segment, spesielt i enkelte europeiske land. Vi ser dette som en strategisk mulighet til å utvide vår produktportefølje og sikre et nytt bein å stå på ved siden av vår produksjon av avispapir.
Hva innebærer bokpapirprosjektet konkret?
Vi lanserer bokpapir under merkenavnet NOR Book, med planlagt produksjonsstart i andre kvartal 2026. Det investeres rundt 40 millioner kroner i papirmaskin 1 (PM1), som vil få kapasitet til å produsere over 140 000 tonn bokpapir årlig. Maskinen vil være fleksibel og kunne veksle mellom bokpapir og avispapir, noe som gir oss mulighet til å tilpasse oss markedssvingninger. Prosjektet er utviklet i samarbeid med ANDRITZ, og er en lavkapitalinvestering som gir høy avkastning og teknologisk smidighet.
Hvordan påvirker dette eksisterende produksjon og leveranser?
Prosjektet vil ikke påvirke leveransene av avispapir til våre eksisterende kunder. Vi har topp ordrebøker og god markedsbalanse. Det kan bli noe redusert eksport til Asia, men det er en del av vår strategiske tilpasning for å styrke vår posisjon i Europa. Vi ønsker å bli en topp tre-leverandør av bokpapir i Europa, og det krever at vi prioriterer nærmarkedet.
Hvordan jobber dere med bærekraft og miljø?
Vi har det laveste karbonavtrykket i bransjen, og det er et resultat av målrettet arbeid over tid. Den nye termomekaniske produksjonslinjen (TMP), som vi har investert 180 millioner kroner i, erstatter dyrt returpapir med fersk tømmer. Dette gir betydelige miljøgevinster:
• 80 % reduksjon i fossil CO₂
• 40 % reduksjon i NOx-utslipp
• 60 % reduksjon i aske
I tillegg har vi gjenbrukt utstyr fra en nedlagt papirfabrikk i Sverige, noe som ytterligere styrker vår bærekraftsprofil. Vi tenker bærekraft i hvert steg av verdikjeden.
Dere har falt utenfor EUs frikvotesystem – hva betyr det for dere?
Det er en krevende situasjon. Vi har investert tungt i utslippsreduksjoner, men blir straffet med svekket konkurransekraft. Det er et paradoks at de som går foran i miljøarbeidet, blir økonomisk straffet. Hvis EU-direktivet ikke kan endres, må norske myndigheter kompensere oss på andre måter. Hvis ikke, risikerer vi at mer norsk tømmer eksporteres og foredles i utlandet, og Norge mister verdiskapning og arbeidsplasser.
Hvordan er markedssituasjonen for avispapir?
Markedet har stabilisert seg, og vi har hatt fulle ordrebøker hittil i år. 40 % av vårt volum går til Storbritannia. Vi selger i pund, så en stram valutapolitikk som styrker kronen er viktig for vår inntjening. Prisnivået er høyere enn tidligere år, og vi tror at den årlige forbruksnedgangen vil stabilisere seg. Det viktigste er at det føres en forutsigbar og ansvarlig politikk som sikrer konkurransedyktige strømpriser og en stabil kronekurs. CO₂-kompensasjon er også avgjørende for at norsk kraftkrevende industri skal kunne konkurrere i det europeiske markedet.
Hva er den største utfordringen for Norske Skog Skogn?
Logistikk og råstofftilgang. Veinettet rundt Skogn er ikke oppgradert til å håndtere normalklasse tømmerbiler, og det gir oss høyere transportkostnader enn konkurrentene i Sverige, Finland og Tyskland. Det gir en betydelig konkurransevridning. Vi forsøker å bruke tog der det er mulig, men jernbanen har vært rammet av skred og stengte linjer, noe som har ført til mer båtfrakt. Vi trenger bedre infrastruktur for å kunne konkurrere på like vilkår.
Hvordan ser dere på fremtiden?
Vi tror papir vil bestå som en plattform, selv om volumene går ned. Vår visjon er å være blant de beste på kvalitet og kostnadseffektivitet. Selv om forbruket halveres, skal vi være en av fabrikkene som fortsatt produserer papir, og papir skal fortsatt være vårt hovedområde.
. . . . .
FNs bærekraftmål
Norske Skog Skogn etterlever FNs bærekraftmål, og jobber aktivt for det grønne skiftet og global sirkulærøkonomi gjennom å skape verdier av fornybare råvarer som grantrær og vannkraft. I tillegg utnyttes avfallsfraksjoner som innsamlet returpapir og biobrensel.
. . . . .
Profilannonser
Produkt- og tjeneste leverandører til fagområdet – klikk selskapenes logo for nettsider;