Belønning for CO₂-kutt virker. NCC har vunnet flere kontrakter i år med CO₂ -kutt i asfaltproduksjonen og dermed fordelaktig miljøvaredeklarasjon (EPD). Statens vegvesen er en sentral pådriver og har gitt asfaltentreprenørene forutsigbarhet i sine investeringsprogram. Nå gjenstår det at fylkene og kommuner følge opp sine miljøkrav. For oss handler det om å produsere asfalt med så lave CO₂ utslipp som mulig og på den måten bidra til at Norge når sine klima-mål, sier André Waage, leder for NCC Industry Asphalt.
INTERVJUET
NCC Industry produserer totalt i overkant av seks millioner tonn asfalt og 25 millioner tonn pukk- og grusmateriale hvert år. Det gjør selskapet til Nordens største aktør innen asfalt og steinmaterialer. Virksomheten er inndelt i to områder: Asfalt og Steinmaterialer. Selskapet i Norge har ca. 460 ansatte. https://www.ncc.no/om-ncc/ncc-industry/
Intervju med André Waage, Leder for NCC Industry Asphalt
Hvilken posisjon har NCC Industry Asphalt i det norske markedet?
– Vi beregner å levere om lag 1,4 millioner tonn i 2024. Fra Trondheim og sørover har vi vunnet og opprettholder en sentral markedsposisjon i markedet for fylkes-/statskontrakter. Det er vår ambisjon om å være en sentral aktør i dette segmentet der vi har en markedsandel på 30-40%. Store infrastrukturprosjekter øker det totale volumet.
I dag har vi 13 asfaltfabrikker fra Trøndelag og sørover. I tillegg flere mobile fabrikker som sikrer oss solid tilstedeværelse i de markedene vi retter oss mot.
Det er et betydelig etterslep på veivedlikeholdet. Hvilke grep mener dere bør tas?
Vi har fremlagt en rapport om vedlikeholdsetterslepet som gjelder hele Scandinavia, men vi har oppsummert fem anbefalinger for hvordan vi kan håndtere og redusere vedlikeholdsetterslepet i Norge, samtidig som vi reduserer klimapåvirkningen fra asfalt.
- Finansieringen av veivedlikeholdet må økes
- Finansiering av infrastruktur bør baseres på samfunnsøkonomisk lønnsomhet
- Statens vegvesen bør innføre strengere terskelkrav for CO₂
- Norske kommuner må følge opp de obligatoriske klimakravene i anskaffelser
- Offentlige anskaffelser bør fokusere på funksjonskrav
Bilde: Steinskogen Asfaltfabrikk benytter CO2-nøytral tre pellet som fyringskilde i asfaltproduksjonen.
CO₂-reduserende tiltak?
Å redusere CO₂-utslippet står i sentrum for vår produksjon og utvikling av asfaltløsninger. Vi jobber blant annet for å redusere bransjens miljøpåvirkning gjennom produksjonsmetoder med lavt CO2-utslipp og å utvikle bærekraftige og kostnadseffektive veier for fremtiden.
NCC har utviklet løsninger som bidrar til lavere miljøavtrykk i forhold til tradisjonell asfaltproduksjon. Fokusområdene NCC jobber med baserer seg på tre hovedpunkter:
- Fase ut bruken av fossile energikilder
- Øke utnyttelsen av energikildene – Energioptimalisering
- Benytte gjenbruk optimalt
Asfaltproduksjonen i NCC er derfor under stadig utvikling basert på de tre hovedpunktene. Sentralt står å erstatte fossile energikilder med CO₂–nøytrale kilder. Videre er gjenbruk og energioptimalisering et viktig tiltak sammen med å produsere med lavtemperatur, såkalt LTA-asfalt.
Det er summen av alle tiltakene NCC gjør i asfaltproduksjonen som gjør at vi kan oppnå en betydelig reduksjon i CO₂-utslippet fra asfaltproduksjonen. Statens Vegvesen har kommet langt og statskontraktene har nå CO₂-vekting. Fylkeskommunene har tatt store steg og følger etter Vegvesenet. Det er kommunene vi nå mener bør rette oppmerksomheten på bærekraftig asfalt og CO₂-vekting i anbudskonkurransene. Oslo kommune og flere andre kommuner har kommet langt. Men fortsatt opplever vi at det er et stort potensial for reduksjon av CO2-utslippet i kommune-Norge. Skal CO₂–utslippet reduseres, må dette inn i anbudskonkurransen.
CO2 nøytral asfaltproduksjon –
NCC Industry har de siste årene investert i nye fabrikker og CO2-nøytral tre pellets som fyringskilde i asfaltproduksjonen. Fabrikken på Steinskogen i Bærum fikk pellets fyring i 2019. Senere har asfaltfabrikkene i Kristiansand (Rugsland) og i Trondheim konvertert til tre pellets. Tre pellet produseres av restmaterialer og defineres som CO2-nøytral.
Hvilke konkurranseparametere er avgjørende i markedet?
Det har vært mye søkelys på pris i det statlige og kommunale markedet. De fleste kommuner legger til rette for en vektfordeling på pris og kvalitet. Vegvesenet har nå 30% vekting av CO₂-utslipp, og vi forventer at kommunene vil bli mer aktive med å få inn CO₂-vekting i konkurransegrunnlaget.
Belønning for CO₂-kutt virker. NCC har vunnet flere kontrakter i år med CO₂ -kutt i asfaltproduksjonen og dermed fordelaktig miljøvaredeklarasjon (EPD). Statens vegvesen er en sentral pådriver og har gitt asfaltentreprenørene forutsigbarhet i sine investeringsprogram. Nå gjenstår det at fylkene og kommuner følge opp sine miljøkrav.
Det er relativt betydelige investeringer vi gjør for å redusere CO₂-utslippet fra asfaltproduksjonen, og vi har en klar målsetting om å ytterligere redusere CO₂- utslippene. Det betyr at vi skal redusere bruken av fossile energikilder også i årene fremover. For oss handler det om å produsere asfalt med så lave CO₂ utslipp som mulig og på den måten bidra til at Norge når sine klima-mål.
Hvordan vurderes fremtidsbildet?
Vi tror markedet vil holde seg godt også i årene fremover. Nasjonal Transportplan gir positive føringer for utvikling og vedlikehold av veiene våre, men det er et stort etterslep på vår veistandard mange steder i landet. – Og, det er helt åpenbart at bærekraft, reduserte CO2 utslipp og gjenbruk står sentralt i vår bransje.
Profilannonser
Produkt- og tjenesteleverandører til fagområdet – klikk selskapenes logo for nettsider;
Saferoad, et av Europas største industrikonsern innenfor trafikksikkerhetsprodukter og -tjenester styrker sin posisjon i Norge gjennom å fusjonere Euroskilt og TrafikkDirigering.
Det sammenslåtte selskapet Saferoad Traffic AS er markedsledende innenfor skilt og trafikksikring i Norge med et bredt og komplett tilbud av både produkter og tjenester. Kundeservice, effektivitet, kvalitet og miljøbevissthet står sentralt.
For ytterligere info: saferoad.no