Vårt fokus er fremdrift og manøvrering av fartøy, og innen dette området arbeider vi for å redusere utslipp og energiforbruk. Vi satser tungt på utvikling av nye thrustere som er dedikert for hoved fremdrift og har introdusert en helt ny serie med azimuth-thrustere. Fremdriftssystemer for fartøy med ror og nye propell/gir konfigurasjoner er optimalisert både for elektrisk drift og hybrid drift, og inkluderer også en nyskapning med kontraroterende propellere. Energiforbruk og effektivitet er drivere i utviklingsarbeidet.
Intervju med konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal (øverst) og konserndirektør Thomas Vekve, EVP Engineering – Mechanical & Hydrodynamics i Brunvoll gruppen
INTERVJUET
Brunvoll-konsernet er en ledende maritim systemleverandør. Konsernet har lang erfaring med utvikling, egenproduksjon og service på fremdrifts-, posisjonering og manøvreringssystem for avanserte sjøgående fartøy. Selskapet er et familieeid konsern som ble etablert i 1912 og som i dag har lokasjoner i Molde, Volda, Ålesund, Porsgrunn og på Dalen i Telemark. Konsernet vil omsette for rundt 1,9 milliarder i 2024, har rundt 590 medarbeidere og er representert gjennom et agentnettverk i 20 land i alle verdensdeler. www.brunvoll.no
Intervju med konsernsjef Kåre Øyvind Vassdal og konserndirektør Thomas Vekve, EVP Engineering – Mechanical & Hydrodynamics i Brunvoll gruppen
Bærekraftsmålene – hvordan håndterer Brunvoll sine retningslinjer for en bærekraftig utvikling som imøtekommer bærekraftsmålene?
Klimaendringene er en realitet som vi alle må ta inn over oss. Det grønne skiftet og digitalisering har høyeste prioritet i utvikling av våre nye produkter og tjenester. Vi jobber systematisk med bærekraft innenfor et definert rammeverk for bærekraft, og har de seneste årene utgitt vår egen bærekraftsrapport. Den gjelder ikke kun miljø og utvikling av nye effektive produkter og tjenester, men også produktenes driftssikkerhet, og produksjon med minst mulig fotavtrykk. Så er også medarbeidertilfredshet og samfunnsansvar viktige pilarer i vårt bærekraftsarbeid.
Vi har et etablert veikart frem mot 2050 innenfor bærekraft, og starter i disse dager opp vår reise mot å bli medlem i Science Based Targets Initiative (SBTi)
Hva bidrar Brunvoll sitt fremdrifts- og manøvreringsssystem med i en fornybar energi retning?
Vårt fokus er fremdrift og manøvrering av fartøy, og innen dette området arbeider vi for å redusere utslipp og energiforbruk. Vi satser tungt på utvikling av nye thrustere som er dedikert for hoved fremdrift og har introdusert en helt ny serie med azimuth-thrustere. Fremdriftssystemer for fartøy med ror og nye propell/gir konfigurasjoner er optimalisert både for elektrisk drift og hybrid drift, og inkluderer også en nyskapning med kontraroterende propellere. Energiforbruk og effektivitet er drivere i utviklingsarbeidet.
Vi ivaretar miljøet ved bruk av biologisk nedbrytbare smøreoljer ved ytre barriere mot sjø, og har også utviklet løsninger som ikke benytter dynamiske tetninger. Vi arbeider også med utvikling av drivsystemer for minimum og null-utslipp. Dette er konsepter vi kjører på katamaraner, mindre arbeids-båter og også etter hvert større fartøy.
Digitalisering er gjennomgående for satsningen innenfor automasjon og autonome system. Vårt første auto seilas system for ferger ble levert til Fjord 1.
Hva inneholder et komplett fremdrifts- og manøvreringssystem som f.eks. til Torghattens nye hydrogenferge?
For en pendelferge som dette inkluderer det en trekkende fremdriftsthruster i hver ende av fartøyet, samt vårt styresystem for propulsjon- og thrusterkontroll og autocrossing system. Fremdriftsthrusterne brukes her også til manøvrering. For andre typer fartøyer kan en typisk leveranse være to fremdriftsthrustere akterut og et utvalg opptrekkbare azimuththrustere og tunnelthrustere for øvrig. På styresystemfronten kan det i tillegg til det nevnt over være system for dynamisk posisjonering og system for autonome operasjoner.
(Illustration by The Norwegian Ship Design Company)
I hvilke skipssegment har nye teknologi vært helt avgjørende i konkurransen for nye større kontrakter?
Vi har i 2024 inngått mange spennende kontrakter hvor ny teknologi har vært viktig. Av de kan nevnes flere kontrakter innenfor vindsegmentet hvor dette har vært utslagsgivende. Også i bøyelastersegmentet har ny teknologi vært avgjørende.
Built in Norway – hva høster dere fra dette konseptet?
Brunvoll vedtok på 90-tallet å gå mot strømmen og hente hjem igjen produksjon, gjennom en «Produsere i Norge» strategi som fortsatt er en av våre strategiske grunnpilarer. Vi så at vi ville heller ha en konkurransedyktig verdikjede i Norge, fremfor å kjøpe komponenter fra lavkostprodusenter i lavkostland. Det var flere grunner til denne posisjonen. Det var en klar bevissthet om at skulle man opprettholde det kvalitetsnivået og den markedsposisjonen Brunvoll hadde og nå har, så var ikke det forenlig med å gå til lavkostland. Det andre argumentet var at outsourcing ville drenere bort egen kompetanse, som er helt avgjørende for innovasjon, rasjonelle arbeidsprosesser og effektivitet. Videre er egen produksjon svært viktig for å kunne yte rask service til våre kunder.
Vår vektlegging av egen produksjon betinger at vi må jobbe med automatisering- og robotiseringsprosjekter i vårt eget produksjonsapparat i Norge, og utnytte synergien mellom produksjon og produktutvikling.
Våre langsiktige eiere i Brunvoll familien har hele tiden latt oss investere tungt for å videreutvikle fabrikkene til å nå høyere kapasitet for økt produksjon og effektivitet slik at kundene kan få de beste produktene til konkurransedyktige priser. Dette er et sterkt fokusområde i selskapet. Det å holde samspillet teknisk og produksjon i hele verdikjeden ”in-house” er noe vi tror gir oss varig konkurransefortrinn. Nærhet til produksjonen var avgjørende for å opprettholde effektiv og best mulig produksjon i denne tiden.
Denne strategien står fjellstøtt i Brunvoll og de seneste årene og i de kommende årene har vi store investeringsplaner i Norge for å støtte dette og skalere oss for videre vekst.
Hvilke gjennombrudd har Brunvoll hatt på Azimuth propulsjonsmarkedet?
Produktporteføljen vår innenfor azimuth propulsjon er et resultat av en lengre strategi, men det er ikke så mange år siden dette arbeidet ble påbegynt, i alle fall sett i lys av selskapets alder. Vi fikk for noen år siden et godt gjennombrudd med våre trekkende azimuththrustere i fergemarkedet, samt for Yara Birkeland, verdens første autonome helelektriske containerskip. Kort tid etter dette startet en betydelig ordreinngang på våre skyvende azimuththrustere med dyse.
Hvordan vurderes markedet innen de ulike skipssegmenter de neste tre årene, og hvilke parameter legges til grunn?
Vi har de siste 2 årene opplevd en kraftig vekst i Brunvoll, og har nesten doblet vår omsetning fra 2022 til 2024. Dette er drevet av økende skipskontraheringer i relevante segmenter, økte markedsandeler, større systempakker og videre vekst innenfor Ettermarked.
I våre strategiplaner for de kommende år, legger vi til grunn videre vekst innenfor alle områder av Brunvoll. Dette baserer seg på prognoser for skipsbygging i relevante segmenter og en stadig økende produkt- og tjenesteportefølje. Spesielt optimistisk er vi innenfor segmenter som offshore vind, offshore energi, cruise, navy og havbruk.
Hvilken fremtidsvisjon har Brunvoll?
Vår visjon er fortsatt å være «Trusted World Wide». Vi skal utvikle Brunvoll videre som et familieeid industri- og teknologikonsern med produksjon i Norge, og bli ansett for å være en foretrukken arbeidsplass på de lokasjoner hvor vi er etablert. Vi skal være en leverandør av komplette systemløsninger for manøvrering, posisjonering og fremdrift til avanserte fartøy.
De siste 2 årene har vi rekruttert 160 nye medarbeidere i Norge, og har visjon om å trygge og skape nye arbeidsplasser i årene fremover.
Profilannonser
Produkt- og tjenesteleverandører til fagområdet – klikk selskapenes logo for nettsider:
Illustrasjon øverst – Brunvoll