Motorer for the grønne skiftet

fmv-180

Jon Erik RøvVi har stort fokus på det grønne skiftet. Rent teknisk utvikler og leverer vi de motorene som gir lavest mulig utslipp av NOx, svovel og CO2, og bare ved å skifte fra diesel til gass på skipsfartøy så reduseres NOx utslipp med 90%, CO2 med 20% og svovel finnes ikke. Klima er en global utfordring, og det som er spennende og spesielt i Øst-Europa er at en del gamle kullkraftverk ønskes erstattet med gassmotorer. Da konkurrer vi med utslipp fra gamle kullkraftverk der vi kan bidra med en enorm reduksjon i selve utslippet og betydelig bedre virkningsgrad. Totalt sett er det en kjempegevinst for miljøet, sier Jon Erik Røv, VP Bergen Engines – Rolls-Royce Power Systems.

 
 
 

INTERVJUET

 
 
Bergen Engines, Rolls-Royce Power Systems, is a leading manufacturer of diesel and gas engines and one of the largest suppliers in the medium speed market. Over 7000 engines are sold to customers worldwide. With offices in 13 countries, Bergen Engines employs 900 people worldwide. The Company headquarter is located in Bergen, Norway, housing 700 employees. Since the delivery of the first engine in 1946, Bergen Engines has grown substantially and was in 1999 acquired by Rolls-Royce Marine. In 2011 the company was separated from Rolls-Royce Marine and registrered as a seperate business unit. From 1. July 2013, Bergen Engines is a wholly owned subsidiary of Rolls-Royce Power Systems AG.
https://bergen.rolls-royce.com

 

 

Intervju med Jon Erik Røv, VP Bergen Engines – Rolls-Royce Power Systems

 

I hvilken retning går Bergen Engines?

Som kjent har Bergen Engines utviklet og produsert motorer i over 70 år. Vi begynte som del av Bergen Mekaniske Verksted og inntil midten av nitti tallet så har våre motorleveranser vært dominert av det maritime miljøet. Bedriften har produsert omlag 7000 motorer og 4000 er fremdeles i drift. Det gjenspeiler at Bergen Engines er assosiert med kvalitet. Vi møter fortsatt folk ute i verden som snakker om Bergen Diesel, men det er mange år siden vi sluttet å bruke den betegnelsen. Det varmer hjertet fortsatt når vi hører at vi har satt tydelige spor etter oss.

I 1999 ble vi del av Rolls Royce. Det er i seg selv et kvalitetsstempel som gir oss innpass i en del markeder verden rundt. Det er helt tydelige at Rolls Royce er en kjent merkevare globalt. Vi har vært igjennom flere eierskifter i tidens løp, men Rolls Royce har vært en stabil eier nå i en 20 års periode.

Navnet Bergen Engines kom inn i bildet da vi introduserte gass motorene på begynnelsen av nittitallet. Eventyret med gass startet i Danmark på deres fjernvarmeanlegg. Siden tok det av i Spania og Italia med etterspørsel av våre gassmotorer. Så på flere måter har vi vært del av det grønne skiftet, egentlig før det grønne skiftet ble et begrep.

Det maritime markedet er syklisk, og det har derfor vært viktig for oss å utvikle oss inn mot den landbaserte kraftproduksjonen. Nå representerer landbaserte leveranser minst halvparten av produksjonen, og det er her vi ser potensialet for ekspansjon. Økonomisk vekst driver behovet for energi og ikke alle land i verden er velsignet med vannkraft, sol og andre fornybare kilder. Der vil diesel- eller gassbaserte kraftkilder være alternativet, eventuelt som del av en såkalt «microgrid» med fornybare kilder.

Klimakrisen er overhengende. Hva kan Bergen Engines bidra med?

Vi har stort fokus på det grønne skiftet. Rent teknisk utvikler og leverer vi de motorene som gir lavest mulig utslipp av NOx, svovel og CO2, og bare ved å skifte fra diesel til gass på skipsfartøy så reduseres NOx utslipp med 90%, CO2 med 20% og svovel finnes ikke.

Klima er en global utfordring, og det som er spennende og spesielt i Øst-Europa er at en del gamle kullkraftverk ønskes erstattet med gassmotorer. Da konkurrer vi med utslipp fra gamle kullkraftverk der vi kan bidra med en enorm reduksjon i selve utslippet og betydelig bedre virkningsgrad. Totalt sett er det en kjempegevinst for miljøet. Dette trigger oss for her kan vi virkelig være med å gjøre en forskjell for bedring av klimaet.

 

Rolls Royce er kjent for kvalitet, men hva gjør Bergen Engines til førstevalget?

Vi lanserte en ny motorplattform i 2014. Den ble først lansert for det maritime miljøet som en diesel motor. Helt ny teknologi, best i klassen på virkningsgrad og til tross for et tungt marked i den maritime sektor i 2014, solgte vi veldig bra av denne motoren med navn B33:45. Den ble lansert som en diesel variant, men vi hadde planer om å videreutvikle den til gass og for landbasert kraftproduksjon, og det gjorde vi. De første leveransene av B36:45 gikk til et gartneri i Belgia i fjor. Det som er sentralt i dette prosjektet er at vi får full utnyttelse av motoren ved å benytte både elektrisitet, varme og CO2. Eksosen renses, CO2 skilles ut og sendes tilbake i gartneriet for å øke fotosyntesen eller «booste» planteveksten. Det er et godt eksempel på god energiutnyttelse i det grønne skiftet.

B36:45 marine gas engine

 

Etter å ha lansert gassmotoren mot landmarkedet, har vi tatt den tilbake til det maritime og nå skiftes motorene på de gamle hurtigruteskipene til B36:45. Motoren er modulbasert og gjør at store deler av komponentene er lik enten det er en diesel eller gassmotor. Det gir oss fortrinn med planlegging og bygging av motorene. Det gir også kunden mulighet til å skifte fra diesel til gass i fremtiden. Vi har valgt denne strategien fordi alternativet som «dual-fuel» ville vi gått på kompromiss i forhold til maks ytelse av både diesel og gass, avslutter Jon Erik Røv.

 

Profilannonser

Produkt- og tjeneste leverandører til fagområdet – klikk selskapenes logo for nettsider;